Aug 29, 2008

RAMADHAN


Alhamdulillah...untuk ke 30kalinya aku merasa lagi kehadiran Ramadhan...(tahun depan entah berkesempatan atau tidak) untuk semua kawan-kawan umat muslimin dan muslimat selamat menunaikan ibadah puasa..bersihlah hendaknya jiwa kita menghadapi puasa kali ini dan moga-moga bertambah-tambahlah amal ibadah kita..Amin ..(pantun dan gambar di atas adalah gambar hiasan dan nukilan sang suami sahaja..tiada kena mengena ngan n3 ini-harap maklum)

Dan ayat dibawah ini adalah arahan yang diberikan Allah untuk hambaNya yang memenuhi syarat untuk menunaikan ibadah ini...

يَاأَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُوْنَ أَيَّامًا مَعْدُوْدَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيْضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِيْنَ يُطِيْقُوْنَهُ فِدْيَةُ طَعَامٌ مِسْكِيْنٌ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تـَصُوْمُوْا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ َتــعْلَمُوْنَ شَهْرُ مَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتِ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كاَنَ مَرِيْضًا أَوْ علَىَ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَياَّمٍ أُخَرَ يُرِيْدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيْدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتــكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوْا اللهَ علَىَ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْنَ

Hai orang-orang yang beriman diwajbkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa, (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu) : memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan bulan yang didalamnya diturunkan Al Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang haq dan yang batil). Karena itu, barang siapa diantara kalian hadir (dinegeri tempat tinggalnya) dibulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka) maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. (Al Baqarah : 183 – 185)

9 comments:

KTS said...

salam ramdhan :D

kin hashim said...

salam ramadhan juga buat nordee n famili ; time kasih singgah kat umah :).

santalia said...

Seronok pose kat Sabah buka cepat he he....

cikgooden said...

selamat berpuasa...

Anonymous said...

salam ramadhan utk akak sekeluarga...

che mat said...

Uwaaaaa...!! aku ingin pulang......

nur'ain said...

Salam kak!^_^

selamat beribadah yaa...:D

chekgu Bani Hassim said...

Selamat Berpuasa dan bertarawikh Kak...

MIZLAN DARKARTCASTER said...

selamat berpuasa buat sahabatku dila n pendekar ijul..lama tak jumpa..insyaalah tahun dpn nak gak dtg keningau..bila dah masuk bulan ramdhan ni terungat lak aku kenangan berbuka dan bersahur masa kt ,maktabb..selera sorang2 berbuka mcm raksaksa..har2..nice blog dila..keep up your good blog..