Jul 29, 2008

KERJA KILANG

Lepas je habis SPM..aku kerja kat Kilang Epson kat Kempas JB..duduk ngan mak uda..rumah dia dari kilang tu tak sampai 1km..jadi aku gi balik jalan kaki je..
Memula masuk kilang ni memang aku excited giler..maklum ler..pertama kali bekerja pada usia 17tahun..(1994) . Kilang ni buat jam tangan dan cip2 komputer..aku di tempatkan di bahagian Cutting Department..bahagian pemotongan jam dari besi panas masukkan dalam acuan sampai potong jam guna mesin ..tebuk lubang....
Memula tu keja aku buat lubang jam..pastu tak lama tu aku kena tukar bahagian Inspection..(aku suka sebab tak yah berdiri)..kerja aku periksa case frame jam tangan..kalau2 tak ikut spek atau pemotongan tak tepat..aku kena reject le benda tu..kerjanya taklah penat mana pun
Kawan baik aku masa ni..Rani..supervisor India..dia ni budak Penang..peramah giler..dan gila2..hihi seronok kawan ngan dia ni..selalu je kami kena marah dengan En. Hanoka (Manager Jepun)..sebab asyik berbual jer..dan ketawa kuat2..pastu Abang Mian..leader kat situ selalu le sound kami jugak..tapi kami buat dek jer..seronok betullah kerja kat situ...walaupun 3 bulan je..gaji aku yang aku ingat RM 600 sebulan..tapi punyalah suka..duit gaji sendiri le katakan..aku tak belanja sangat pun..aku simpan dalam Akaun Public Bank (Kilang masukkan gaji dalam Public Bank)
Antara benda yang aku suka sangat nak ingat masa kerja kat kilang ni ..bila balik kerja aku jalan kaki..pastu aku ni kalau jalan sorang memang suka berangan...selalu je lori2 besar yang lalu kat tepi tu hon kuat2 bila tiba dekat aku...punyalah terperanjat beruk..pastu driver tu keluarkan kepala gelak2kan aku..hawau betullah..tapi dah lama2 rasa lucu pulak..
Aku nak terima kasih sangat kat mak uda aku..sebab benarkan aku duduk rumah dia free of charge..tak payah bayar duit sewa atau makan pun...sampai kasut raya+kuih raya tahun tu pun dia yang belikan..(malu aku)..tapi dia tahu niat aku nak kumpul duit..
Aku berhenti dari Kilang tu pada 28 Feb 1995..sedih nak tinggalkan kengkawan..pengalaman yang cukup berharga..

No comments: