Jul 27, 2010

MENGAPA SAYA GAGAL ADD MATH

ASAS MATEMATIK YANG LEMAH


Kebanyakan pelajar yang mendapat keputusan matematik yang lemah atau mendapat A sekalipun Matematik semasa peperiksaan PMR (atas dasar nasib) akan menghadapi masalah dalam subjek ini. Matematik Tambahan itu sendiri membawa maksud kepada tambahan ilmu matematik yang sedia ada..sekiranya perkara asas seperti teknik mencari “unknown” dalam algebraic..teknik tambah tolak pecahan ….pemfaktoran ..nombor bercampur..mencari kecerunan..dan banyak lagi konsep asas ..tidak dikuasai dengan baik…guru akan menghadapi masalah untuk mengajar semula konsep asas ini setiap kali proses pengiraan..sedangkan silibus yang harus diselesaikan oleh guru sangat banyak dalam subjek ini..


TIDAK BIASA DENGAN RUMUS


Seperti diketahui…pelajar dibekalkan dengan rumus atau formula dalam peperiksaan…tetapi malangnya..pelajar kerap tersilap memilih formula atau rumus yang sesuai..sehingga kini saya sendiri menghadapi masalah pelajar yang sering tersilap menggunakan formula Arithmetic Progression untuk Geometric Progression…dalam masa yang sama pelajar perlu ingat..ada sesetengah formula mudah tidak dibekalkan semasa peperiksaan..jadi pelajar seharusnya peka formula mana yang biasa digunakan tetapi tidak diberikan semasa peperiksaan. Sekiranya pelajar sudah biasa melihat formula-formula yang diberikan semasa peperiksaan ..pelajar tidak akan panic sekiranya mendapat soalan yang formulanya tiada kerana sudah sedia maklum tentangnya lebih awal.


SALAH TEKAN KALKULATOR


Bunyinya macam lucu..tetapi itulah yang sering berlaku…maklumat dimasukkan salah dalam kalkulator..tanda kurungan tidak digunakan dengan betul..nilai jawapan yang diperolehi tidak diambil dengan tepat…belajar menggunakan kalkulator anda dengan betul..ketahui fungsi setiap butang pada kalkulator anda…kemudahan yang diberikan semasa peperiksaan..tidak digunakan dengan baik…adalah sangat rugi…


MENJAWAB SOALAN DENGAN TIDAK BERSUNGGUH-SUNGGUH


Sekiranya anda seorang guru dan mendapat kertas jawapan yang bersih dan kosong…apakah perasaan anda…kecewa bukan? Anda berusaha mengajar bersungguh-sungguh di kelas..tetapi pelajar mengembalikan kertas kosong pada anda semasa peperiksaan ..sangatlah mengecewakan..kebanyakan pelajar tidak berusaha langsung untuk cuba menjawab…untuk kertas 1 ..soalan yang bernilai 2 markah biasanya soalan aras rendah yang sepatutnya boleh dijawab oleh pelajar walaupun pelajar itu bukan dari kategori pelajar bijak..tetapi pelajar langsung tidak berusaha memahamkan soalan. Saya berpengalaman dengan seorang pelajar yang sangat lemah asas matematiknya…tetapi sangat rajin berusaha… dia membuat latih tubi untuk soalan yang sama berkali-kali..mengumpul semua tajuk yang dia rasa dia boleh buat…dan datang bertanya berkali-kali tanpa jemu..akhirnya pelajar tersebut lulus dengan kredit agak baik untuk membolehkan dia memasuki ke pusat pengajian tinggi.

Satu lagi sikap yang perlu diubah semasa menjawab soalan ialah menjawab sambil lewa sahaja..tidak menyusun atur soalan dengan kemas..buat graf tak guna pembaris..tulisan yang tidak kemas…sehingga menyusah pemeriksa untuk memeriksa kertas anda. Saya mewajibkan pelajar saya menjawab soalan kertas dua menggunakan sekurang-kurangnya 6 helai kertas jawapan (12 muka surat) kerana pelajar perlu menjawab 12 soalan untuk kertas 2…satu soalan satu muka surat…mulakan muka surat yang baru untuk soalan baru…tuliskan nombor soalan dengan jelas…sekiranya anda berbuat demikian mudah untuk anda menyusun kertas jawapan anda.


TIDAK FOKUS TIDAK MINAT


Sekiranya anda telah menetapkan Add Math sebagai subjek pilihan anda ..berilah focus dan rasa tanggungjawab terhadap subjek tersebut..sekiranya anda tidak berminat sedari awal..anda boleh memikirkan semula untuk membuat pilihan subjek yang lain..anda tidak boleh bersikap mencuba separuh jalan…berilah focus yang sepenuhnya ketika di kelas..buat latihan sebanyak mungkin..sekurang-kurangnya 10 soalan mudah sehari..dan 2 soalan aras sederhana. Latihan akan meyakinkan kan anda…tunjukkan kesungguhan yang jitu…bawa semua peralatan semasa belajar..kalkulator..pembaris..pen ..pensel..benda yang mudah tetapi sering diabaikan…kelengkapan belajar matematik yang cukup..lebih menyelesakan anda belajar…SEMOGA BERJAYA

6 comments:

Ken Wooi said...

i used to love maths in school.. but not now =P

suhaisweet said...

Math memang kena minat dan rajin...Nice friend..visit mine if u free ekh ;D

Geramgaram said...

dah minat tapitak faham soalan &timae mane nak guna formula,,,,pening kapala aja.

Unknown said...

Maths siok tpi addmath mmg killer. Keh3. Harap nxt year minor bkn maths. keh3.

NC said...

Atas didikan dan dorngan cikgu saya dapat A utk add math, usaha lebih dengan cari guru tuisyen...mmg rasa tak percaya sampai sekarang...hehe

ATIKAH MELLARK said...

Boleh sampaikan pada rakan2 yang mempunyai anak atau rakan lepasan SPM.
Untuk kemasukan ke KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS ๐Ÿซ IPTS bawah Anak Syarikat Majlis Agama Wilayah Persekutuan (MAIWP). Elaun sara diri bulanan diberikan .
Mohon sebarkan maklumat dan informasi yg diterima.
KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS mencari pelajar lepasan SPM yg berminat untuk mengikuti kursus di peringkat DIPLOMA.
Kursus Yang Ditawarkan:
▶Diploma Sains Kejururawatan
▶Diploma Pembantu Perubatan
▶Diploma Kesihatan Persekitaran
▶Diploma Sains Perubatan
▶Diploma Farmasi
▶Diploma Kesihatan Dan Keselamatan Pekerjaan (OSH )
▶Diploma Pengurusan Hotel
▶Diploma Pengurusan Logistik
▶Diploma Pengurusan Sumber Manusia

Kemasukkan: JULY 2019
Tarikh Pendaftaran: 06 & 07 Julai 2019
Tempoh Kursus : 3 tahun

KELEBIHAN DI PIUC
• Pendaftaran RM195๐Ÿ’ถ๐Ÿ’ฐ sahaja.
• Kolej hak milik penuh dibawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) ๐Ÿ•Œ.
• Pinjaman PTPTN disediakan kepada pelajar๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ.
• Duit Sara Diri bulanan RM300๐Ÿ’ต๐Ÿ’ต kepada yang layak.
• Asrama๐Ÿฌ dan pengangkutan ๐ŸšŒ๐ŸšŒDisediakan.
• Penerbangan pergi๐Ÿ›ซ dan balik ๐Ÿ›ฌSabah dan Sarawak ditanggung setelah tamat pengajian.
• Terbuka kepada semua bangsa ๐Ÿง•๐Ÿป๐Ÿ‘ณ♂๐Ÿ‘ฒ๐Ÿป.
• Pasaran pekerjaan 85% - 95 % selepas tamat pengajian.
• "Highly job marketability".
• Tertakluk kepada terma dan syarat.

Berminat Untuk Memohon?
WhatsApp/sms ;-
<>Nama๐Ÿ™‹๐Ÿผ♂๐Ÿ™‹๐Ÿผ♀
<>Alamat ๐Ÿฌ
<>NO Hp ๐Ÿ“ฑ
<> Gambar Kad Pengenalan ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
<> Gambar Slip SPM ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
<>Email ๐Ÿ’ป
Hantar Kepada
▶ 0102757767

Www.picoms.edu.my / https://amellark95.blogspot.com/2019/03/picoms-pengambilan-sesi-july-2019.html ๐Ÿ’ป
Mohon Untuk Hebahkan Berita Dan Peluang Ini.
MOHON SHARE!!!

Tolong sebarkan berita baik. Kalau bukan anak kita mungkin ada anak2 rakan kita. Jangan tutup pintu peluang mereka.Satu pintu kita buka utk org lain, In Sha Allah 7 pintu Allah buka utk kita. Aamiin