Apr 28, 2015

BILA SAMPAI MASANYA

Kematian tidak pernah melupakan kita walau kita selalu sahaja melupakannya..ia tetap sesuatu yang pasti..bila usia menjangkau ke angka 40..rasanya seperti hampir dan dekat sekali kematian itu..walaupun kematian itu sendiri tidak mengira usia..tapi angka 40 itu merupakan satu penanda aras yang sangat jelas..dimanakah kedudukan kita di sisi Allah..sungguh kadang-kdang rasa takut itu sangat mencengkam..tidak pernah kita tahu bagaimana agaknya cara nyawa yang dipinjam ini dipulangkan semula pada yang Maha Esa

Saya sentiasa berdoa dan berharap agar dunia tidak melalaikan saya..walau kadangnya dunia ini terlalu melekakan dan mengasyikkan..semoga kita semua sentiasa dalam rahmatNya..Amin

begitulah keadaannya bila sampai masa..kita akan kembali jua kepada Pencipta..bila melihat orang yang berada di sekeliling pergi dan tenat..rasanya masa kita juga seperti sudah tidak lama..bersedia atau tidak itulah persoalannya..

bila saya mendengar seorang ustaz menyatakan..sekiranya kita tahu betapa azabnya neraka itu..nescaya kita akan memberi sedekah walaupun hanya separuh dari sebiji kurma..
sesungguhnya keangkuhan dan kesombongan yang kadang-kadang tanpa sedar yang kita tunjukkan akan memusnahkan kita..rasa kehambaan itu sangat penting untuk sentiasa ada di dalam diri..perbanyakkan sedekah..memberi ilmu yang bermanfaat..

sesungguhnya ada rasa syukur yang tidak terhingga bila menjadi mualim merupakan kerja saya.. menjadi guru memberi saya ruang dan peluang untuk menyampaikan ilmu..walaupun yang saya ajar itu adalah ilmu dunia..tetapi peluang untuk mengiringi pelajar saya dengan nasihat itu sangat luas sekali peluangnya

saya hanya ada seorang anak yang saya harap dapat mendoakan saya dan ayahnya jika saya tiada kelak..mudah-mudahan dia sentiasa mengingati saya sebagai bonda yang sentiasa mengasihinya..mudah-mudahan dia tidak lupa dengan nasihat dan sedikit ilmu agama yang saya berikan padanya..mudah-mudahan lewat solatnya dia tidak lupa untuk menitipkan doa untuk bonda dan ayahnya.. walaupun anak kecil berusia 5 tahun itu pernah menyatakan pada saya dia mendoakan saya panjang umur sehingga 150tahun untuk terus menjaganya...saya harap dia faham yang bondanya tidak akan selalu atau terus bersama dengannya

Mudah mudahan saya istiqamah dan dapat pula memperbanyakkan amal di penghujung usia..diberikan Allah kesihatan yang baik dan dapat pula pergi kepada Penciptanya dengan keadaan yang tenang...AMIN


No comments: