Nov 30, 2011

Perkembangan Anak



budak 2 dan 3 tahun
Setiap anak melalui perkembangan diri yang berbeza...ada yang cepat berjalan ..tapi lambat bercakap..ada jugak yang sebaliknya..ada yang cepat kenal nombor..tapi lambat kenal warna..ada jugak yang pandai selesaikan masalah tapi kurang fokus bila buat kerja. Setiap perkembangan kanak-kanak adalah kompleks dan unik..bukan semua kanak-kanak sama...biarkan mereka berkembang mengikut keselesaan mereka..jangan paksa..tapi kita boleh mempengaruhi ..kerana hampir 90% kanak-kanak membesar dengan pengaruh sekelilingnya...sebelum dia terpengaruh dengan benda negatif kita pengaruhi dulu dengan benda positif

Pengaruh sangat kuat kuasanya..di sini ibu atau mama atau ummi  atau mummy atau mak memainkan peranan yang cukup penting...kalau kita pengaruhi anak dengan perasaan takut anak-anak akan kurang keyakinan diri..kalau kita pengaruhi anak-anak dengan jeritan..sekejap lagi dia akan meniru jeritan yang hampir sama..

Bila saya lihat Yin marahkan ariq...tiba-tiba saya nampak gaya dan diri saya di situ..diajukkan oleh seorang budak perempuan kecik yang comel..sangat tersindir..tapi itulah pengaruh yang saya beri pada dia yang diaplikasikan dengan cepat sekali..


Begitu juga ayat yang kita ucapkan..contohnya apabila ada barang yang rosak saya akan cakap..dah rosak..nanti mama beli lagi ..dan ayat itu begitu kuat pengaruhnya di rumah ini...tak pe..nanti mama beli lagi...kadang-kadang dengan sengaja merosakkan mainan lepas tu akan ada ayat.. nanti mama beli lagi...wow..banyaknya duit mama..maka mereka merasa sangat selesa sebab kalau rosakkan apa-apa pun mama boleh beli lagi...rasa sesal jugak..

 “Sayang”... saya tak perasan saya selalu sebut perkataan tu...contoh..jangan sayang ..tak boleh sayang...ye sayang...sekejap sayang...bukan saya saja..suami pun macam tu...lepas tu sekarang yang kami dengar dirumah..perbualan dua beradik itu...

“mari sayang.....ye sayang...jangan sayang...” mula-mula saya tergelak tapi saya suka juga...

Dan pengaruh yang terhebat sekali..televisyen..tiba-tiba keluar ayat..”alahhh antu pocong...takut”..puas saya fikir..mana dia dapat perkataan tu. Saya tanya suami..suami pun tak tahu..tapi perasan ada iklan tv yang tunjukkan hantu pocong tu...pergh tv rupanya..

Ya...saya bersetuju dengan pendapat bila kita tutup tv kita akan dapat lihat sisi berbeza dari anak..mereka akan lebih kreatif berimaginasi..memang rum ah akan bersepah..memang mama akan bising sebab kena kemas ...tapi keberuntungan tetap juga kepada kepentingan perkembangan minda anak..

Al Quran dan doa..pengaruhnya sangat hebat sekali pada anak yang berusia 2 dan 3 tahun ini...Sungguh..memang kecik lagi tapi hebatnya AlQuran itu adalah janji Allah..maka kesannya sangat ketara..mengajar mereka berdua membaca doa ..saya sangka mungkin usia 4 atau 5 tahun baru sesuai...tapi entah macam mana sebelum tidur biasa saya ajar doa tidur..dalam masa beberapa hari mereka dah hafal...lepas tu baru baca doa makan..keluar rumah ..masuk tandas..bangun tidur ..lepas makan...Alhamdulillah perkembangan nya sangat positif..mereka yang mengingatkan saya kalau saya terlupa.....Untuk Al Quran saya mulakan dengan Iqra..pakaikan baju cantik-cantik..pakaikan songkok dan tudung lepas tu duduk sopan-sopan dan mulakan pengajaran..mereka nampak seronok sekali..ya pengaruh itu bermula dari kita..

Menurut kajian kanak-kanak berusia dua tahun mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi...jangan bosan menjawab pertanyaan..mereka akan tanya apa saja benda yang “unfamiliar” termasuklah berkaitan fenomena...dulu saya selalu berfikir..kalau saya jawab macam jawapan kanak-kanak mesti lebih senang...contoh kalau astro tak dapat siaran sebab hujan...bila mereka tanya saya nak je jawab ala..tv dah rosak..opss saya fikir balik..”tak dapat siaran sayang...hujan..” sekarang kalau tak dapat siaran mereka akan tengok luar...”hujan...tak dapat siaran” 

Setiap ibu mempunyai teknik atau cara mereka sendiri dalam mendidik anak-anak...apa yang penting kita mesti ingat anak kita tak sama dengan anak orang..mak bapaknya lain ..pekerjaan mereka pun lain-lain..masalah mereka juga tak sama..jadi gunakanlah pengaruh terbaik anda untuk anak-anak..semoga kita sama-sama menjadi ibu bapa yang di redhai Allah...amin

3 comments:

syah shah said...

walaupun saya belum ada anak lagi, tapi memang rasa terkesan dengan entry Kak Dee...

Saya dulu selalu marah driver yang tak ikut peraturan jalanraya dengan perkataan bodoh masa ambik anak buah. Sekali tu dia tanya "Siapa bodoh, Ade?" Terus saya tersentap, dan tak sebut lagi dah sampai sekarang... Masa tu anak buah baru umur tiga tahun...

So sekarang saya banyak maki dalam hati je kalau anak buah ada sekali dengan saya... Takut beliau terikut-ikut... Haha~ :P

nordee said...

syah..tulah pasal..kadang-kadang terlepas gak kan..tapi dak budak ni..yg negatif tu cepat betul dia dapat

syah shah said...

itulah tu, kadang memang terlepas sebab dah jadi kebiasaan... bila budak tu mengikut, baru nak tersedar... kadang rasa macam, eh, hodoh rupanya buat perangai camtu bila tengok anak buah tiru... terus tak buat lagi dah... hoho~