Nov 23, 2011

HATI


ini bukan hati manusia ini hati biri-biri (sumber wikipedia)

ada apa tentang hati...ooo banyak sekali cerita tentang hati..suka hati..jauh hati..buah hati..sakit hati..makan hati..murah hati..geli hati..baik hati..busuk hati..

adakah semua luahan perasaan terletaknya di hati. seperti ya jawapannya...kalau hati kita sakit..sakitnya terasa seperti di hati..kalau kita ada masalah..sakitnya pun terasa di situ juga..biasanya orang yang bermasalah berat akan kurang selera untuk makan..kenapa? menurut beberapa pendapat fungsi hati tidak dapat berjalan dengan lancar bila seseorang diberati dengan masalah..


struktur hati : hati manusia biasa amnya mempunyai berat 1.3-3.0 kg (berat jugak ye) berwarna keperangan dan merupakan organ kedua manusia yang terbesar..

Fungsi hati : apakah fungsi sebenar hati..secara saintifiknya hati mempunyai banyak fungsi

1. Hati berfungsi mengawal aras glukosa darah
2. Menyimpan vitamin dan mineral tertentu
3 Mengawal atur metabolisme karbohidrat, lipid dan asid amino
4. Menghasilkan hempedu yang akan di simpan di pundi hempedu
5. Menghasilkan protein-protein plasma tertentu seperti albumin
6. Menyahtoksikkan bahan-bahan beracun seperti dadah dan bahan-bahan bernitrogen seperti
ammonia (sumber wikipedia)
dan banyakkkk lagi fungsinya..

secara tak saintifiknya...hati adalah tempat untuk segala jenis perasaan disimpan atau diluahkan..

Rasulullah saw. bersabda, “….Bahwa dalam diri setiap manusia terdapat segumpal daging, apabila ia baik maka baik pula seluruh amalnya, dan apabila ia itu rusak maka rusak pula seluruh perbuatannya. Gumpalan daging itu adalah hati.” (HR Imam Al-Bukhari)

semoga Allah menjauhkan kita dari segala penyakit hati...semoga kita juga sentiasa bersifat baik hati dan berhati-hati..semoga hati kita lebih khusyuk bila kita menghadap Ilahi









No comments: