Oct 22, 2010

POSTUR BADAN DAN FOKUS BELAJAR



Dulu masa sekolah (menengah rendah)..aku selalu je jeles dengan seorang budak ni...biasa kat dalam kelas dia jer dapat nombor 1..dan aku pulak mesti dibelakang dia..nombor 2..memang sangat jeles ok..kenapa ntah aku tak boleh tengok dia..sebab dia belajar sangat relaks..tapi sentiasa keluar dengan keputusan cemerlang...hari-hari aku perhatikan dia kat kelas..masa cikgu mengajar aku tengok je dia..usha baik punya nak tahu apa yang istimewa sangat sampai dia boleh dapat result baik...

satu perkara yang aku perasan sangat adalah postur badan dia..tegak..kaki lurus ke bawah..badan ke depan lurus menghadap guru..memang macam tulah cara dia duduk masa guru mengajar..aku lak postur badan memang melengkung ajer...agaknya tu yang lambat sampai dan melekat kat otak..haha


Pastu bila jadi cikgu ni...aku suka jugak tengok budak yang pandai ni duduk...sama tak dengan kawan aku dulu..jeng..jeng..jenng..

haha...sama kan...memang macam nilah gaya kawan aku tu dulu..budak ni pun sama...duduk tegak je dalam kelas..penuh tumpuan..dan dia memang cemerlang...calon 11A + untuk tahun ni...

sebenarnya bukan dia sorang jer...ada banyak lagi budak yang aku dah usha...yang pandai-pandai ni memang tumpuan diorang lain sikit masa kat kelas...

kalau yang tak berapa tu...tang ke lembek je rupa bila guru mengajar..cam tak cukup tulang..selalu jer saya urut belakang budak-budak yang lemah longlai ni (pelajar perempuan je lah kan..yang lelaki saya tibaikan sikit..acah je)

bukan nak kata yang semua orang pandai duduk macam ni...tapi.. kalau tumpuan kurang kat kelas terpaksalah berhempas pulas dengan cara lain untuk berjaya..study sampai lewat malam..buat latih tubi bagai nak giler...cuba meniru sedaya upaya masa exam..(hehe) ..dan banyak lagilah...cuma gaya belajar orang tak sama..sangat tak adil kalau membuat penilaian dari satu sudut saja..sekadar pengalaman dan pandangan seorang AKU

2 comments:

ken said...

itu kat masa sekolah.. masa uni.. relax :P

syah shah said...

haha memang salunya camni la saya tengok kat skolah dulu... :D :D