Apr 12, 2014

Perkembangan ARIQ


ARIQ -4 TAHUN 10 BULAN

Pada suatu pagi masa nak hantar ariq dan nurzuyyin ke sekolah , tiba-tiba Ariq cakap dengan saya..

"mama ariq rasa otak ariq ni macam perpustakaan lah...macam macam benda ariq nak baca"..

saya terdiam sebab cuba nak  hadamkan apa yang dia maksudkan...mungkin terlalu bayak benda yang dia nak bagitahu dan terlalu banyak juga benda yang dia nak tanya.. ariq kalau bercakap memang ayatnya macam ayat buku.. senang nak faham..walaupun masih gagal sebut huruf R dengan betul..hihi.

dia suka sangat kalau saya baring sebelah dia dan berbual dengan dia..muka dia akan nampak sangat ceria...mungkin banyak benda yang dia nak kongsi..cerita tentang kawan kat sekolah..kartun kat tv..cikgu ajar apa ..kakak yin buat apa...semua dia nak bagitahu..

sebenarnya ariq bukanlah kategori budak yang rajin sangat belajar...balik rumah dia akan terus buat kerja sekolah yang cikgu bagi...lepas tu dia akan cakap dengan saya..:mama ariq dah belajar...jadi lepas ni ariq tak payah belajar lagi"...dah siap kerja terus simpan buku dalam beg..lepas tu terus suruh bukak TV..huh..tapi bila menonton memang kena pantau cerita apa yang dia tengok...dia jenis budak yang sangat fokus bila menonton...jadi kalau yang di tonton tu kartun ganas sekejap lagi mulalah dia yang lebih nak berlawan2... jadi saya senaraihitamkan beberapa cerita kat TV untuk dia...yang bagusnya dia ikut arahan...tak boleh maka tak tengok..

cabarannya bila mendidik ariq ialah...kita kena bersedia dengan apa yang dia tanya..tak boleh mungkir janji...tak boleh bercakap ikut suka sebab dia sangat pengingat..

"cik yin kalau nak melangkah lebih jauh minumlah MILO" kata ariq... saya kata eh...mana dia dapat "MELANGKAH LEBIH JAUH"  ni...saya tunggu iklan Milo...ok memang ada kat situ

"mama ariq minum horlick ni..ada 23 protein di dalamnya...ia membuatkan tulang ariq lebih kuat dan membantu TUMBESARAN ariq"..  huh..memang serap habis iklan kat tv...

"mama ubat gigi ni tak berapa bagus ..apa kata kita bertukar kepada sensodyne"..

Alhamdulillah dia dah pandai membaca.. untuk umur 4tahun 10 bulan ..saya rasa agak cepat juga..tapi ada juga perkataan yang panjang dan susah kena ajar .. matematik tak de masalah sangat...mengaji pun Alhamdulillah banyak mengenal jugalah..ada 7 surah yang dia hafal..doa-doa pun dia ingat juga sebab selalu kena tanya..Alhamdulillah semuanya ikut perkembangan yang sesuai dengan usia..

Makan... dia tak memilih sangat..tapi kadang-kadang susah nak makan..paling dia suka Yogurt.. kalau makan tak cukup 1 ..kalau beli satu muka terkulat2 tak cukup.. sayur2 pun dia makan juga...tempe pun sental jugak..hahaha..saya suap je...mulai bulan ni keropok adalah dilarang....pandai cakap.."keropok banyak garam tak bagus makan kan mama".. tapi pantang ada peluang..bukan main lagi dia hadap...

Perkembangan fizikal Alhamdulillah makin meninggi...berat badan pun ok
..berlari..memanjat..menendang..memang tak de masalah..

ALHAMDULILLAH semoga ariq membesar dengar sihat..cerdik dan ceria selalu...






TUTORIAL MENCUCI KASUT SEKOLAH DENGAN PAPA

DENGAN KAKAK NURZUYYIN @ CIK YIN

SENYUM macam ni memang gaya Ariqlah

muncung sedepa sebab kena paksa belajar




1 comment:

razwien said...

Alhamdullilah syukur di atas nikmat yg telah Allah kurnia kan pada puan. Mendapat seorang ank yg soleh dan bijak... Tersenyum saya membacanya.. betapa bijak nya kank-kanak masa kini. kalah org tua..ehehehhe... Salam perkenalan puan, meh jengah page kami di https://www.facebook.com/pages/Drazwin-healthy-beauty/580234235365326?ref=hl